Lavendellila syren

Just nu sprider syrenen i min trädgård doft och färg. Jag har två stycken och den ena blommar alltid tidigare än den andra. Helt fantastiskt enligt mig då blomningen då blir längre. 
Men vem vill inte även ha syrendoft och denna färgexplosion inomhus. Så jag har alltid några kvistar i en vas så här års, men det svåra är bara att inte få dem att sloka direkt. 

Ta in syren och sätta i vas

Här är tips på vad du kan göra för att lyckas med syren i vas:

  • Snitta dem som rosor, ca 4-5 cm långt snett snitt. 
  • Sätt dem i varmt vatten för att hjälpa dem att suga vatten. När vattnet svalnat är det fritt fram att arrangera med andra blommor och det går nu bra med kallt vatten. 
  • Skulle de sloka gör ett nytt snitt. 
  • Byt sen vatten varje dag, det mår alla snittblommor bra av.  

Då syrener har ätbara blommor kan man göra mycket roligt med dem, sök på internet så kan du få många spännande recept. Jag brukar använda dem till att dekorera sallader och jag har även gjort Syrenvatten

Syrenens blomklasar

Lyckas med syrener i vas, lyckas, syren, syren i vas, tips,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej