(null)
6-årskalas med återbrukade dekorationer.

Vi har haft kalas för sonen, både familjekalas utomhus och barnkalas. Barnkalas kan betyda temakalas med inköpta engångsdekorationer, men det går faktiskt att skapa kalaskänsla med saker du redan har och med barns kreativitet. 

(null)
Sonen dekorerar till sitt TV-spels-kalas

Min son ville ha ett TV-spels-kalas med sin bästa kompis när han fyllde år. Han hade bestämt att han ville ha krulliga band som dekoration och när jag frågade honom om han menade serpentiner som man blåser ut sa han nej. Vad kunde han mena, "men mamma, sådana man har på paket", han menade krullat presentsnöre. Han såg finndekoration i något andra bara skulle använda till paketinslagning eller skulle kalla skräp. Jag har en hel låda överfull med  gamla presentsnören som väntar på att bli återanvända och när det vankas paketinslagning står sonen länge och tittar och väljer ut snören ur denna låda. 

(null)
Dekorera med återanvända presentsnören.

Vi satte upp återanvända krulliga presentsnören lite överallt i tv-spelrummet, i dörröppningen i en båge blev verkligen stämningsfullt. 

(null)
Dekorera svanenmärkta pappersservetter genom att stämpla på dem.

Hemma hos oss använder vi tygservetter, uttjänta frottéhanddukar som jag klippt i lagom stora bitar med sicksackade kanter, men när det vankas kalas tas de fina linneservetterna eller de vita svanenmärkta pappersservetterna fram. Till sonens TV-spels-kalas tog jag fram två pappersservetter och gick till min pysselvrå för att dekorera dem. Då jag faktiskt har en TV-spelskontrollstämpel stämplade jag så klart den på servetterna. Det blev en enkel dekoration med spelkontrollen och stjärnor och prickar. En enkel dekoration som ändå sätter temat och stämningen. 

(null)
Dekorera till utomhuskalas

När det var dags för utomhuskalas med familjen dekorerade vi bordet med den traditionsenliga bordsflagga och GRATTIS-tablett vid födelsedagsbarnet. Men för att få det ännu mer kalasigt dekorerade vi altanräcke med jättemånga krulliga presentsnören. Vi satte även upp ett snöre med pappersvimplar med sonens namn på som vi redan hade och som jag gjorde till hans dop. Vimpelspelet sitter i vanliga fall i sonens rum. 

(null)
Presentsnören som kalasdekoration

Jag är så glad att min son tänker som mig och min man, kreativt med sånt vi redan har. 

(null)


Kalasdekoration utan onödig konsumtion, TV-spels kalas, barnkalas, kalasdekoration, presentsnöre, presentsnöre som dekoration, utomhuskalas, återanvänd,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej