(null)
Blombukett med tulpaner från trädgården.

Fredagsbukett är ett käntbegrepp då man fixar en fin bukett för att njuta av under helgen, men jag gör gärna söndagsbukett eller måndagsbukett som jag kan ha att njuta av i veckan då jag jobbar hemma. 
I min trädgård blommar äntligen tulpanerna i rabatten och på några andra ställen. Rabattulpanerna är lökar från tidigare köpta planterade lökar, men också från lökarna från tulpaner på lök som jag köpte förra vårvintern och planterade i höstas. Många säger att dessa lökar inte kommer igen, men jag måste ju prova. Denna gången gick det hur bra som helst och de bidrar till glädje och färg (helt gratis).

(null)
Tulpaner bland hallon och kirskål.

Veckans bukett plockade jag bland mina hallonbuskar. Mitt bland hallonen och kirskålen finns en hel koloni med röda tulpaner och i år är de fler än någonsin. Jag har även en tulpan som kommer upp mitt i gräsmattan. 

(null)
Rosenkvitten

Då dessa tulpaner har längre stjälk från bladen och blir ganska kala om man inte tillför något mer. Därför valde jag att även klippa några blommande rosenkvitten grenar för att fylla ut med. 

(null)
Binda egen bukett

När man binder bukett gäller det att tänka på att inga blad ska nudda vattnet i vasen, så bort med de nedersta bladen och blommorna.
Hur man binder en spiralbundna bukett kan du se HÄR där jag förklarar tekniken.  
(null)
Trädgårdsbukett, röda tulpaner och rosenkvitten.

Så här ser min tulpanbukett ut två dagar senare. 
Tulpanerna blommar i min trädgård - första trädgårdsbuketter för i år, bindabukett, blombukett, rosenkvitten, spiralbukett, trädgårdsbukett, tulpaner,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej