(null)
Påskpyntad entré

Nu är mitt hem påskpyntat både inne och ute. I hinken med en ensam blommande julros vid entrédörren har två närodlade penséer, två äggformade stenar och en påskhare i mossa fått flytta in. 

I julas hade jag tänkt göra mosspaket med röda snören till att smycka entrén med, men detta blev aldrig av och stora sjok av mossa jag fått plocka från min brors skog har bara legat och väntat på ett nytt projekt. Denna mossa har jag nu till påsk använt för att göra en påskhare. 

(null)
Allemansrätten gäller inte mossa, fråga markägaren innan man tar.

Detta behövs:
  • Stora sjok av mossa (allemansrätten gäller inte mossa så ta från egen trädgård eller fråga markägaren)
  • Ståltråd eller snöre
  • Grillpinnar (minst 3 st kom jag på efter att bilden tagits)

(null)
Forma mossa till bollar med hjälp av ståltråd.

Forma mossan till en mindre och en större boll, huvud och kropp. Man kan använda bara mossa eller Linda mossan runt något som har rätt form och man kan sticka grillpinne igenom, tex, rundformmassa, tidningspapper, halmboll. Linda ståltråden/snöret runt för att behålla den runda formen. 

(null)
Forma mossa till en påskhare.

Tryck igenom en längre grillpinne genom kroppen så att den sticker ut både över och under. Tryck fast huvudet på pinnen som sticker ut över. 

(null)
Använd grillpinnar för att stadga upp mossharen.

Tag två grillpinnar (gärna använda för återanvändning) och forma två öron av mossa runt dem. Spara en bit av den spetsiga d Lennart grillpinnen för att stick ner i huvudbollen. 

(null)
Smycka entrén med en mosshare.

Tryck ner harens grillpinne under kroppen i jorden för stabilitet. Jag förankrade påskharen lite extra med några till grullpinnar genom kroppen och ner i jorden, även huvudet fick en extra ner till kroppen. 
Sist knöts ett ljusgrönt band runt påskharens hals. 

(null)
Gör påskhare av mossa.

Påskpyntad entré - gör en påskhare i mossa, mossa, mosshare, påskdekoration, påskentré, påskhare, påskpynt,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej