(null)
Dekorerade påskägg

Visst blir det lite festligare med dekorerade ägg på påskbordet och att dekorera just ägg så här till påsk/vårfest finns i många länders traditioner. Jag tror att svaret varför ägg har en så central roll är att äggproduktion hos höns förr i tiden kommer åter med vårens ljus, precis som med våra icke industriella höns nu för tiden. 
Men att sitta och findekorera ägg har jag inte skicklighet till, så förra året dekorerade jag och sonen äggen med tryck från servetter. 


(null)
Använd servetter till ägdekoration

Detta behövs:
  • Fin påskservett med små mönster
  • Vatten
  • Pensel
  • Sax

Börja med att klippa ut de motiv vi ville använda. Inte för stora för då kommer det bli veck. 

(null)

Pensla äggen med vatten så lägger sig servetten sig tillrätta lätt. 

(null)
Fäst servetter på ägg med vaten

Lägg dit motivet på ägget och penslade med vatten även på ovansidan av servetten. 

(null)
Dekorera påskägg med servett

För att motiven ska sitta på riktigt bra kan man använda lim, men det tycker jag inte känns helt ok när man sen ska äta äggen, så vatten tycker jag funkade helt perfekt och lossade lätt när skalet skulle skalas. 

Dekorera äggen med servett till påskbordet, decopage, dekorera påskägg, dekorerade påskägg, påskbordet, påskägg, servetter,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej