(null)
Vy från Stortorget.

Nu sitter jag på tåget hem från vår minisemester i södra Sverige. Då mitt jobb ger långlediga helger ibland tog vi tillfället i akt denna helg att åka på fem dagars tågsemester. Det är fantastiskt att på ca tre timmar med tåg vara i vår favoritstad Malmö som vi ofta återkommer till. Vi bokade en hotellnatt och resterande dagar spenderar vi hemma hos min moster. 

Museet med "knapparna"!

I Malmö blev det besök på museet med  "knapparna" (Malmö hus, Akvariet) på sonens begäran. Ett helt fantastiskt museum med något för alla att se, djur, konst, historia, kläder. Vi riktade in oss på akvariet med spindlar, grodor, ormar och alla möjliga sorters vattenlevande djur. En fantastisk utställning som passar både liten som stor. 

Ester Almqvist, ett nytt favoritmotiv trädgårdsskötsel i härliga färger. 

Vi tog även en titt på den tillfälliga utställningen med Ester Almqvists konst. Jag är mest förtjust i hennes tidiga konst där hon avbildar personer och livet runt omkring henne i ljuset av ett levande ljus. Hennes senare konst är avbildad mer på känslor, färger hon upplever när hon ser motivet. 

Barnaktivitet på Ester Almqvist utställningen.

Museet hade gjort ett riktigt bra barnpaket där de fick leta motiv och svara på frågor som "hur tror du personen på bilden känner sig?" Sen var det även lite berättat som henne till varje motiv. 
Ester levde i en brytningstid. Där kvinnor börjde ta mer plats i samhället. Visserligen var vägen lång till kvinnlig rösträtt i Sverige och samhället dominerades fortfarande av män, så även i konst- och kulturlivet. Kvinnor som konstnärer ansåg många vara helt olämpligt. Många kvinnor studerar ändå på konstskolor där de fick utstå många prövningar. Deras karriaär och rykte kunde gå i spillror om de målade utomhus med manliga kollegor och vissa ansåg att det fanns manliga och kvinnliga, mer passande, motiv. Ester skriver i ett brev till sin väninna: "Jag trot inte att kvinnor står ut med det här så länge utan att gå under på ett eller annat sätt. Ånej, förresten, det tänker inte jag göra, vänta ska du få se!"
Jag verkligen älskar dessa starka kvinnor som vågar stå upp! Det var nästan att jag inte gick och såg utställningen, men på grund av att min son ville se mer gick vi dit, tack!

Secondhand fynd på Emmaus, Malmö.

Att vara i Malmö utan att besöka second hand-butiken emmaus finns inte i vår värld. Vi hittar alltid snygga kläder där och så även denna gången. 
Två par jeans var och jag hittade även en ursnygg finklänning som passar till både påsk och sommaren. 
Vilket utbud!

(null)

Hos min moster har vi njutit av det fina vädret, myst, tagit det lugnt, ätit gott och promenerat. Så härligt att bara kunna vara utan massa måsten. Sen har vi så klart hjälpt till med saker moster ville ha hjälp med. 

(null)
Krokus

Jag älskar att gå runt i hennes kvarter och kolla in trädgårdar och kanske få nya idéer. Det jag tittade på mest var hur de dekorerat utanför ytterdörren, men tyvärr fick jag inga nya idéer. Däremot fick jag mersmak till att göra en häck av klättrande murgröna. 

Nyckelpigor såg vi många.

Här har våren kommit en bit längre än hemma så jag har njutit av alla stora fina vårblommor som prunkar just nu där. 

(null)

När vi är här är ett besök vid havet och gå på stranden är ett måste, på sommaren är det sol och bad som gäller men så här års är det promenad och njutande av blåst, utsikt och kanske något strandfynd (Vi hittade faktiskt 1 kr). 

(null)
Lek på stranden

(null)

Det är så smidigt att resa med tåg. Mat finns att köpa ombord eller så har man med egen som man kan äta medans man reser. Toalett behöver man inte leta efter och hoppas att sonen inte kissar på sig innan man hittat enmutan det är bara att gå till någon av tågets toaletter. Sätena är stora och man kan ta sig en liten lur om man vill. Stora säten ger även möjlighet till mer rörelsefrihet för sonen. Jag älskar att resa med tåg. 
Minisemester tre timmar söderut, tågsenester,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej