Vårkalas

Tänk att vår son nu redan blivit fyra år. Tiden har gått alldeles för fort, men å andra sidan känns det som han alltid funnits med oss. 
Detta blev firat i söndags med sonens egenbjudna gäster, "mina gäster", mormor, morfar, morbror och flickvän, farfar och tant. Han fick helt fria händer med vilka som skulle bjudas och jag försökte inte påverka hans val. Jag var lite förvånad att han inte ville bjuda några barn (mer än kusinerna på min sida som inte kunde komma). Jag tycker det är roligt att han fått bestämma själv, även bordsplaceringen och vilka ballonger som vi skulle dekorera med. 
Det blev en dag då sonen stod i centrum och han bara njöt. 

Födelsedagskalas med tårta

Enligt sonens begäran serverades en stor tårta som smakade godis och som hade fyra ljus på (självklart var det en tårta utan vitt socker i). 
Det serverades även lakritsdadlar  chokladbollar  vindruvor och godisbilar. Godisbilar till de vuxna är en självklarhet till sonens kalas då han älskar att leka med bilar. Allt förutom godisbilarna var fria från vitt socker, "nyttiga" godsaker som alla kan äta och tycka om. 

Enkel kalasmat med exklusiva tillbehör.

Det är alltid svårt att bjuda på mat som inte behöver så stor förberedelse eller ta tid att fixa på kalasdagen. Vi har satsat på korv med bröd på sonens kalas. Lätt att laga, sonen älskar korv och man kan fixa många lite exklusiva tillbehör. Vad säg om olika sorters korvar, tzatziki, coleslaw och salladsblad? 

(null)

Godsakerna åts av och lakritsdadlar var nog de mest hyllade. Det går helt enkelt att servera goda godsaker utan vitt socker till "sockerstinna" personer. 
Så till er som inte riktigt vågar bara bjuda på bakverk utan vitt socker till personer med annan livsstil kan jag meddela att det går alldeles utmärkt. Man får tänka till lite så att det man bjuder på ändå är sött och fruktigt. 





barnkalas, fyra-åring, födelsedagskalas, sonens kalas, tårta utan vitt socker,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej