(null)
Blommande sockerärt

Jag måste nu erkänna för mig själv att sommaren är över och hösten är här. Värmen är borta, luften är höstlig och ljuset har förändrats. Då jag alltid känner sorg över att sommaren är över och kalla, kala hösten kommer försöker jag hitta ljusglimtar att glädjas åt och mina odlingar är en sådan. 

(null)
Squash

Extra fint är det att gå och kolla till odlingarna när solen skiner. Jag fick till några fina bilder i helgen som var. Med min mobilkamera fångade jag dessa bilder. Det är härligt att se att det jag sått grott och vuxit till välsmakande mat. 

(null)
Ekologiskt odlad Sockerärter



(null)
Ox-bifftomat


(null)
Körsbärstomater


(null)
Busktomat med körsbärstomater



(null)
Kärleksört med besök

När kag gick förbi min stora Kärleksört som jag drivit upp från grunden hörde jag ett högt surrande. Blommorna var fulla av insekter och småkryp som letade nektar. 

(null)
Kärleksört med fint fjärilsbesök


(null)
Kärleksört med besökande fjäril

  
(null)
Göteborgs diamant

Förra året pratade de flesta om att det var ett rikligt frukt år, men för oss var det ett riktigt magert år. Då fruktträden inte "orkar" ge stora skördar varje år har de flesta ett magert fruktår, men inte vi. Vi har bra med äpplen på våra fem träd och i år har vi även fått päron på min mans päronträd som vi planterade för jag tror tre år sedan. 

(null)
Insektshotell i äppelträd


(null)
Lobo äpplen


(null)
Risäter


(null)
Fläderbär
För de flesta är fläder enbart fläderblomssaft, men det går även att göra fläderbärssaft vilket jag gjorde förra året. Det blev en fyllig, krämig och smakrik saft. 

Sen har jag ju även lök, morot, sallad från odlingslådorna och potatis från vår fåra vi satte hemma på landet äts med glädje nästintill varje dag. Att vara självförsörjande på basgrödor känns helt underbart. Tänk att jord tillsammans med vatten kan ge näring så att jag kan plocka härliga grödor ur mina odlingslådor. 
Jag blir helt förundrad och tacksam när jag tänker på det. Nu hoppas jag på en mild höst med lång skörd. 


Helgen i trädgården, min trädgård,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej