Njut av egengjord färskost

Jag har tänkt länge på att göra egen ekologisk färskost och alla säger att det är så enkelt så man är väl bara dum om man inte testar. 
Fördelarna med att göra egen är bland annat att man kan göra den ekologisk, smaksätta den som man vill och det blir inget plastskräp från behållaren. Tre bra argument som gör att jag gärna unnar mig färskost med gott samvete. 

Hemmagjord färskost

Och det var verkligen så enkelt som alla säger, låt fil stå och rinna av i ett kaffefilter i kylskåpet under natten. På morgonen efter är det bara att njuta av naturell färskost eller smaksätta. 

Naturell egengjord färskost

Jag började med naturell, men tyckte det blev för mesigt till mina kex så jag blandade i örtsalt, men det blev inte heller någon hitt så jag tog fram gräslök ur frysen och pressade i vitlök. 

Egengjord färskost med vitlök och gräslök

Mums så gott det blev! 

Egengjord färskost med vitlök och gräslök, egengjord, färskost, hemmagjord,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej