(null)
Inred dockhuset med egentillverkade inredningsdetaljer.

När jag och sonen hade tapetserat om i två av rummen i mitt gamla dockskåp kände jag att det skulle vara roligt att fixa lite ny inredning också. Jag började fundera på hur vi med sådant vi redan har hemma kunde göra barnrummet mer lekfullt. 
Det blev en lekborg och vimplar i glada färger. 

Tapetseringsinlägget hittar du HÄR

(null)
Miniborg av toalettpappersrulle

Lekborgen gjorde jag av en toalettpappersrulle. Jag skar ut en dörr, ett fönster och krenileringen längst upp. Sen målade jag den med vit täckande färg. 

(null)
Skapa tillsammans med barn

För att göra vimplarna valde sonen ut tre färgade lite tjockare papper eller så används vitt papper som färgläggs i valfria färger. Vi valde att göra dem 2,5 cm höga och 2 cm breda i överkant. Jag markerade storleken med prickar och sonen drog streck mellan dem med linjalen. 

(null)

Sen klipptes vimplarna ut och…

(null)
Mini vimplar av färgglada papper

…jag sydde sen ihop dem med raksömm i överkant med min älskade symaskin. Fäst trådändarna med en dubbelknut och klipp av resten. 
Vi fäste upp vimplarna med hjälp av häftmassa för att enkelt kunna flytta på dem lätt när rummen ska göras om (som är ganska ofta).

Två tips på egentillverkade dockhusinredning som fixar känslan av barnrum av material du säkert har hemma. 
Har du andra tips berätta gärna i kommentarerna. 

Två tips på dockhusinreding du kan göra själv, barnrum, diy, dockhus, inredning, minibimplar, miniborg, pappersvimplar, toalettpappersrulle,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej