(null)

Visste ni att man kan olja in utemöbler med kokosolja? Med denna giftfria olja är det lätt att välja det ekologiska och miljövänliga alternativet.
Efter två somrar i värme och solljus behövde verkligen vårt utebord lite omsorg så här på sensommaren. Bordet kommer stå ute ett tag till så det kändes helt nödvändigt att underhålla det nu. 

(null)

Jag började med att skura hela bordet med linoljesåpa blandat i vatten. 

(null)

Sen sköljde jag av den skrubbade ytan med vatten. 

(null)

För att gno in kokosoljan använder jag gamla trasor, till exempel ett trasigt påslakan. 

(null)

De där små slattarna av kokosolja som jag sparat kom nu fram och ställdes i solen för att smälta för att lättar kunna appliceras. 

(null) 

Med en liten trasa doppad i oljan appliceras den med cirkulära rörelser. Träslaget i vårt utebord tillsammans med kokosoljan ger en mörkbrun färg, riktigt stor skillnad. 

(null) 

Mina burkar med slattar räckte inte till hela bordet så nästa gång vi var i mataffären köptes en ny burk med doftfri ekologisk kokosolja och arbetet kunde avslutas. 

(null) 

Det blir en mysig finisch med fin halvblank yta. 

(null)

Sen var det dags för underredet. 

(null)

Jag kunde visst inte sluta så även café-bordet med stolar fick sig en omgång. 

(null)

Visst är det fantastiskt att man kan använda det man redan har hemma!

Jag är så nöjd med att jag tog tag i att olja in bordet trotts sensommar, det blev så snyggt. 



Ta hand om utemöblerna med giftfri kokosolja, giftfritt, giftfriytbehandling, kokosolja, trämöbler, utemöbler, ytbehandla,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej