(null)
Gör eget äppelgodis

Äppelsäsongen är här och i år är det fler än jag som har fulla fruktträd i trädgården. Vi försöker ta tillvara på det mesta som vår trädgård ger och av fallfrukten gör jag idag godis som kommer hålla länge, äppelchips. 

(null)
Ge bort äpplen, mitt äppelstånd

Mitt plantstånd som jag på våren ger bort överflödiga plantor i har nu blivit ett äppelstånd där förbipasserande gärna får ta med sig några äpplen, eller alla, för jag fyller på med fler när det tar slut. Lägger man även fram till exempel matavfallspåsar blir det ännu lättare att ta med sig hem. 

(null)
Äppelsvar

När jag gör torkade äppelbitar använder jag mig av en äppelsvarv där äpplet skalar, kärnar ur och skivas. Sen tar jag loss äpplet och delar det på hälften så blir det halva äppelringar att lägga ut på bakplåtsbeklädda plåtar. Lägg tätt då äppelbitarna krymper rejält när de torkar. 

(null)
Torka äpplen i ugn

Jag har tre stora plåtar till min ugn, men jag skulle nog vilja ha en till för att kunna torka ännu fler äppelbitar. I ugnen får det stå med varmluftsugn, 50-75 grader tills att ugnsluckan inte längre är blöt. Med jämna mellanrum öppnar jag luckan för att släppa ut fukten och torka av ugnsluckan (vilket leder till att smutsen på ugnsluckan följer med i trasan, städning utan ansträngning). Man kan vända på äppelbitarna efter halva tiden, men det går bra utan att göra det också. 

(null)
Torkade äppel

Efter ca 5-7 timmar är äppelgodiset klart. 
De torkade äppelbitarna är extra goda till jul. Att mitt i vinter kunna mumsa och bjuda på eget äppelgodis. 

(null)
Torkade äppelbitar, äppelchips

Fler tips på vad man kan göra med äpplen har jag skrivit om HÄR. Har du något tips, dela gärna med dig av det i kommentaren. 

recept, torka äpple i ugn, torkaäpple, Äpplen i överflöd - äppelchips och fruktstånd, äppelchips, äppelgodis, äpple,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej