Laga det du redan har

Idag börjar miljövänliga veckan och temat för i år är "Ta vara på det vi har". Det är Naturskyddsföreningen som  arrangerar det och de har hållt på med detta sen 1990. Miljövänliga veckan är alltid samma vecka varje år, vecka 40, och genom åren har temat varierat. 
Föregående år har fokus legat på att få konsumenterna att göra medvetna sjysta val. Detta har lett till fler miljövänliga val i affärshyllorn. Årets tema fokuserar inte på konsumtion utan istället på att konsumera så lite produkter som möjligt, att istället ta vara på det vi redan har. Förr i tiden när större delen av Sveriges befolkning var fattiga var vi riktigt duktiga på att lappa och laga kläder, porslin, möbler mm, men även att återbruka. 

Att just laga och återbruka är filisofin som jag och min familj lever efter och många inlägg på bloggen har handlat om detta. Jag tycker att det råder en köphysteri och att slit och släng mentaliteten är utbredd i samhället. Det känns som om produkter inte har något värde, att de inte värdesättes. Jag däremot älskar mina prylar och blir uppriktigt ledsen när något går sönder och de inte går att laga. Jag har fällt många tårar över tappade muggar och tunnslitna jeans över åren. 

Just nu försöker vi laga en av dagbarnens trehjulingar där ett hjul gått sönder. Detta hände innan sommaren och vi har letat efter begagnade hjul under vår sommarledighet men utan att finna några. Då tog jag och mailade dagbarnens föräldrar om de hade några hjul från tex en trasig högtryckstvätt att ge till oss så vi skulle kunna laga trehjulingen. Föräldrarna blev direkt engagerade men det fanna inga hjul i deras gömmor, så jakten fortsätter på ett hjulpar på ca 17 cm i diametern. 

Här nedan följer några av mina inlägg med temat "ta vara på det vi har":


Miljövänliga veckan, fixa grejen, laga, lappa och laga, ta vara på det vi har, återbruka,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej