Hemma hos mig är det kreativ verkstad hela helgen. Igår kom min mamma och storasyster med tre symaskiner, massvis med tyg och papperspyssel. Vi syr, stickar, gör julkort och sitter uppe sent på nätterna. Julmusik i sterion och fyllt gottebord, kan det bli bättre. Vi alla tre är folkkäraste på julklappstillverkning.

Jag började med att sy ett pennfack till min son. Jag sökte lite inspiration på internet och började sedan med att välja ett tyg som är lite stadigare. Tyget klippte jag till 24x17cm. Sicksackade runt om och sydde fast dragkjedja.

Sen sydde jag igen kortsidorna på avigsidan.

På den ena kortsidan sydde jag samtidigt fast ett band för att det ska bli enklare att glömma dragkedjan. Sen sätter jag alltid dit just denna tagen på det jag syr för att det ska synas att det är jag som har sytt den.

För att få pennfacket kubiskt sydde jag in alla fyra hörnen lagom mycket.

Min dragkjedja var inte i perfekt längd utan den klippte jag av. Men innan jag klippte sydde jag förhand ett stopp med vanlig sytråd över själva dragkedjan.

Jag är så nöjd då den blev helt perfekt lagom stor för sonens färgpennor.

Skulle jag göra ett till skulle jag lägga till några centimetrar på längden. Denna blev lite kort.

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej