Jag trodde aldrig jag skulle sluta med parfym i deo, body lotion, tvål, tvättmedel, rengöringsmedel och diskmedel. Men nu har jag varit näst intill parfymfri i över 3 år och jag känner mig fortfarande fräsch utan att behöva lukta parfym.

 

 

 

Jag valde att sluta med parfym när vi väntade barn. Jag sökte information om att leva ekologiskt/giftfritt med barn och fann mycket mer otrevligheter än jag egentligen ville veta. 

 

 

Foster, barn och ungdomar är mer känsliga för farliga kemikalier och gifter än vuxna då de inte är färdigutvecklade. De andas snabbare, äter och dricker mer än vuxna i förhållande till deras kroppsstorlek. Detta gör att de procentuellt kan få i sig mycket mer gifter och snabbare än vuxna.
Det är framför allt ftalaterna som är farligast i parfym. Ftalaterna misstänks störa fortplantningen, verka hormonstörande och allergiframkallande. Detta skadar inte bara oss själva utan även för djuren och vår natur.

I parfymerade produkter som till exempel deo och schampo har studier visat att upp till 3 % av innehållet är just ftalater. Nu för tiden är parfymer inte tillverkade av blommor och väldoftande oljor utan är gjord av syntetiska ämnen. Många av de kemikalier som en vanlig parfym innehåller kommer från petroliumindustrin, helt enkelt olja. Visste ni det att parfym kan innehålla formaldehyd, tolken och bensen precis som tobaksröken.

 

 

Jag var väldigt skeptisk till att sluta med doft i schampo, tvål, deo och tvättmedel. Trodde jag skulle uppleva tvätten oren och att jag skulle känna mig ofräsch. Men så blev det inte alls. Istället känner jag mig fräschare än de som stinker parfym och sköljmedel. Det enda negativa är att jag har blivit mer medveten om dofter. Mer kännslig mot starka parfymer, fast det kan ju också vara positivt. 

Vill man ändå använda parfym är de som bygger på eteriska oljor ett bättre alternativ. Även jag använder parfym ibland, fast ytters sällan, och då tar jag det aldrig direkt på huden utan på håret som inte tar upp några ämnen till kroppen.

 

 

Att hitta parfymfria alternativ är faktiskt inte så svårt nu för tiden då fler och fler är doftkänsliga. I vanliga matbutiker finns minst ett alternativ som är parfymfritt. Vill man använda ekologiska produkter finns det hälsobutiker och nätbutiker som har flera parfymfria alternativ.

 

Jag rekommenderar verkligen att gå över till parfymfritt för ett hälsosammare liv och för en hållbar jord. Känns det för drastiskt att byta Ally på en gång ta då någon produkt i taget. Att göra lite är gott nog. 

 

 

 

*Jag är inte sponsrad utan jag vill bara tipsa om mina erfarenheter*
Att leva parfymfritt, varför parfymfritt,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej