(null)
Lagad knapp på skjorta.

Lappning och lagning är tråkigt, kreativt och samtidigt så uppfyllande när det är klart. 
Att lappa och laga sina kläder, en eller flera gånger, gör att plagget får ett liv till och kan fortsättas använda. När vi använder och ta hand om det vi redan har behövs inte nya plagg köpas-fraktas-produceras(-odlas) och mindre av jordens resurser används. De allra flesta av våra kläder produceras utomlands och ungefär 60 procent av Sveriges koldioxidutsläpp ligger just utomlands. Vår konsumtionsutsläpp ligger i andra länder, där de får ta ansvar för dem, men genom att lappa, laga, köpa secondhand och minska vår konsumtion av nya varor kan vi minska detta.  
Trotts denna information är det många som inte vet hur man ska ta sig an en lagning, inte vågar på grund av rädslan att göra fel. Jag tänker att jag lagar hellre än bra, vilket gör att jag hela tide blir bättre och bättre och att jag vågar ta mig för fler och större lagningsprojekt. 

(null)
Senaste plaggen jag lagat, nr 19-27, 2024.

I helgen när jag åkte hem till mina föräldrar (och mammas syrum) tog jag med mig ett gäng kläder som behövdes lagas både förhand och på någon av mammas symaskiner. 

(null)
Lagning av strumpbyxor

#lagadeplagg2024 än så länge:

  1. Hål i sonens underställströja
  2. Hängaren på en dagbarnshandduk
  3. Hängare på rosa handduk
  4. Hängare på lila handduk
  5. Hål i ficka på sonens morgonrocken
  6. Knapp på mannens skjorta
  7. Knapp på min gråa kofta
  8. Lappat knä mannens grå jeans
  9. Hål i örngott
  10. Fästa hyska i min gröna kofta
  11. Tre hål i nederkant på örngott
  12. Ny söm pga hål på påslakans överkanten
  13. Ny rem till fäktingsskydd
  14. Litet hål på top
  15. Hål under hälarna på pappas raggsockorna
  16. Småhål i underlakan
  17. Bytt ut kardborre och reså på fäktningsdräkt
  18. Ärmsöm och fästa dragkedja på mannens jacka
  19. Hål under ärmen på cardigan
  20. Hål i tjocka strumpbyxor 
  21. Flera hål i tjockare strumpbyxor 
  22. Flera hål i tjockare strumpbyxor 
  23. Flera hål i tjockare strumpbyxor 
  24. Ny reså i mannens kalsonger
  25. Hål på knä på sonens långkalsonger 
  26. Småhål i mudd på sonens legotröja
  27. Axelsöm på sonens tröja

(null)
Lagade småhål på underlakan

Nu ligger ett par av mina strumpor överst i högen, jag hoppas jag snart tar mig tid och stoppa stoppsvampen i dem för att laga. 

#lagadeplagg2024 - en hashtagg för att öka medvetenheten att lappa och laga, lagadeplagg2024, lappaochlaga, syenknapp,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej