(null)

Påsken är för mig inte enbart det kristna budskapet om att Jesus dog för vår skull och blev levande igen, utan även ett sätt att fira att våren är här. 
Förutom pastellfärger är vårblommor och återvändande fåglar något som jag tycker är riktigt vårigt. Så för att få in vårfåglarn pyntar jag mitt påskris även med mini-fågelholkar. 

(null) 

Detta behövs
  • Kork
  • Tandpetare
  • Täckfärg (minst en färgglad och svart)
  • Pensel
  • Penna med suddande
  • Svart papper
  • Sax
  • Nål och tråd

(null)

Måla korken i valfri färg. Genom att sticka en tandpetare i ena änden är det lättare att måla överallt. Sätt korken sen att torka. 

(null)

För att få ett runt hål till fågelholken använde jag en penna med sudd längst upp. Suddet doppade jag i den svarta färgen och stämplade på korken. 
Klipp av en bit av en tandpetare och stick in den spetsiga sidan under hålet, som en sittpinne. 

(null)

Klipp ut ett tak i svart papper, sy igenom dubbel tråd så att takets ovansida går en ögla.  Ändarna under taket knyts i några knutar på varandra för att inte åka igenom hålet. Limma sen fast taket på korkens ovansida. 
 
(null)

(null)

Så här blev resultatet när jag och och mina dagbarn, 1-4 år, pysslade mini-fågelholkar tillsammans, med eller utan lite hjälp. 



Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej