(null)
Födelsedagskalender

Barns födelsedagar är något magiskt och som förälder vill man göra den magisk. 
Frågan "hur många dagar är det kvar till min födelsedag" har man ju hört några gånger och ett sätt att tydligt synliggöra hur många dagar det är kvar är att göra en klippkalender. En födelsedagskalender där man klipper bort en bit varje dag ända fram till födelsedagen. 

Nedräkningskalender till födelsedagen

I år ville sonen vara med och utforma och göra kalendern. Vi använde oss av ett helt A4-papper (en vit baksida av ett brev som skulle slängas) och ett vitt spillpapper. Det stora pappret delade vi på mitten på längden och sonen klippte zickzack kanter. Jag drog de avgränsande svarta strecken (en linjals höjds mellanrum) och sonen skrev in datumen. 

(null)
Mamma-son samarbete, klippkalender

Sen frågade jag om vi skulle dekorera fälten bredvid siffrorna. Vi tittade på klippkalendern som jag gjorde till hans sex års dag där jag hade målat färgglada pricka och sonen ville i år ha stjärnor. Sonen valde färgglada utstansade stjärnor som på hans begäran jag limmade fast efter hans instruktioner. 

(null)
Nedräkning till födelsedag med klippkalender

Längst upp fick jag äran att dekorera födelsedagen på det vita spillpappret. På sonens begäran skulle det vara en tårta med tre våningar (svart, guld, mörkblå) med en guldig 9 överst och mörkblå och svarta ballonger med snören som går ihop på sidorna. 

(null)
Egenpysslad födelsedagskalender, klippkalender

HÄR och HÄR finns föregående års klippkalendrar att beskåda. 

(null)
Klippkalender inför barns födelsedag

Nu klippa det ett fält varje dag och födelsedagen närmar sig med stormsteg. Nu ska bara presenter funderas ut, slås in och kalas planeras (barn- och vuxenkalas). 

Gör en klippkalender - räkna ner till födelsedagen, födelsedag, födelsedagskalender, klippkalender, pyssla med barn, pyssla tillsammans,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej