Äntligen fredag eller hur är det vi säger. Älskar fredag för då vet jag att jag får två hela dagar att spendera tillsammans med min man och son. För att kunna umgås på bästa möjliga sätt, fika, behövs kaka och det har jag fixat idag. Det blev Mormors rabarberkaka igen. 


För att inga rabarber ska förgås ser jag nu till att använda dem på alla sätt. Rabarberbullar är gjorda, rabarberkaka och paj kommer alltid att finnas hemma hos så länge det går och i mat. I helgen kommer det lagas Rabarberkyckling. Ett recept från Arla.se. Vi får se om vi följer det receptet till punkt och prickar eller ändrar lite. 
Något som är ett måste att göra är rabarberkräm. Det är enkelt att göra på både färska och frusna rabarber och jag älskar den!

Jag utgår från ett receptet, men har ändrat mängden socker. 

Detta behöver du:
500g rabarber
4dl vatten
Max 0,75dl socker
3msk potatismjöl

Koka upp socker och vatten. Tillsätt rabarberna och låt koka i 3-4 minuter. Tag från värmen och häll sakta i potatosmjölet som man skakat ut i lite kallt vatten. Koka sen upp krämen, tag från plattan när första bubblan syns. 



Fredagsbak, rabarberkräm, recept,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej