Då var årets lussekattsbak gjord. Om vi inte äter uppalla alldeles för snabbt för då får jag baka fler. Årets lussekatter blev ett experiment av tre olika knep på hur man får dem saftiga.
1. Jag blötlade russinen i några timmar innan jag använde dem. Detta för att inte de torra russinen ska dra fukten ur degen.
2. När de var färdiggräddade penslade jag dem med vatten för att tillsätta vätskan som annars dundrar bort från dem.
3. Bytte ut 1,5 dl vetemjöl till rågsikt per 5 dl vätska. Enligt "Underbara Clara" binder rågen mer vätska än vetemjöl.

Ska bli verkligen intressant att se om de håller sig saftigare med dessa knep.

Jag använde mig inte av vanligt vetemjöl utan stenmalda mjöl från Röttle. Detta gjorde att degen blev mörkare och mer ruggig än om man använder vanligt vetemjöl. De kanske blev lite väl lik en brödbulle men, smaken och konsistensen på en nygräddad lussekatt var det verkligen inget fel på.

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej