Nu har jag använt upp all vår rabarber från förra året som vi hade infryst. Man ska ju inte spara bara gör att utan se till att tömma frysen på allt gott under året till nästa skörd. Det känns verkligen bra att använda upp det sista genom att göra chutey. Detta receptet har jag fått av min moster och den är så god, måste testas!
 
 
Detta behöver du:
 
500g rabarber i bitar
2 röda lökar
3/4dl vatten
1 1/2msk ättika 24%
5dl socker
1tsk mald ingefära
1msk curry
2tsk salt
1 hackad röd chili 
6 finhackade torkade aprikoser
 
 
Koka rabarber och löken med vattnet och ättikan i 10 min.
 
 
Tillsätt resten. Låt koka sakta i 30-50 min tills det tjocknar. Häll upp i rena glasburkar. 
 
 
Även att jag gjorde dubbel sats blev det inte många burkar, fem stycken. Burkarna har storlek ungefär som tacosåsburkar. 
Chutney, Rabarberchutney, recept,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej