Jag har glömt att visa mitt insektshotell. Det finns massvis med fina varianter men jag ville ha ett på direkten och valde därför den enklaste varianten. För att få ett bra ekosystem i sin trädgård gäller det att gynna insekterna som bin och fjärilar. 
 
 
Jag tog en bambupinne som varit växtstöd och kapade den i 15 cm långa bitar. Sen använde jag ett trädgårdssnöre som låg i gömmorna och band om pinnarna. Klart!
Insektshotellet hängde jag upp i ett av våra äppelträd. 
 
 
Varför ska man då gynna solitärinsekter? 
Man har sätt att gynnsamma insekter minskar mer och mer och det är ju just insekter som pollinerar vår mat. Utan insekter ingen mat. För att jordens ekosystem ska fungera fullt ut behöver vi ha ett biologisk mångfald och detta kan alla som har tillgång till trädgård hjälpa till med. Enkelt sagt är det bara att se till att man har blommande blommor under hela vår/sommar/höst-perioden, bygg insektshotell, låt en del av din gräsmatta växa vilt och sätt upp fågelhålkar. 
Mitt insektshotell är ett steg i att utveckla min trädgård till en mer gynnsam plats för biologisk mångfald. 
 
Insektshotell, biologisk mångfald,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej