Att utnyttja sommarsäsongen och sitt odlingsland, som man lagt ner tid på att preparerat med gödsel, gäller det att så hela säsongen. Så i omgångar, kanske en gång i veckan, ända fram till och med september för att få egenodlad sallad ända in i oktober. Eller så olika sorter som har olika utvecklingstid. Rädisor är en annan grönsak som man med fördel sår i omgångar. 
 
 
Min sallad har i år haft svårt att komma upp och sen har vissa plantor blivit uppätna. Flera kvällar när jag gått snigelrundan har jag hittat en (tack och lov) snigel i min odlingslåda med rädisor och sallad. De har gått mest illa åt rädisorna som tur är. 
 
 
Detta har gjort att jag börjat samla kaffesump för att lägga ut runt lådorna och att jag satt upp min egengjorda skylt "hänvisas till grannen". 
 
 
Jag har fått hjälp med snigelplockning i vår trädgård nu för tiden. Jag och sonen tar en runda innan läggdags, han går före och letar och när han ser någon säger han "ajaBaja snigeln" ofta sjunger vi "lilla snigel akta dig" också. 
Att plocka dessa hemska sniglar som äter upp vår mat har verkligen blivit roligare nu.
 
Så sallad hela sommaren,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej