Idag är det vår sons två års dag. Än så länge förstår han inte vad det innebär att fylla år men jag och mannen bestämde ändå att fira honom på morgonen med sång och paket. Att väcka vår son kan vara hur mysigt som helst eller så vaknar han på helt fel sida. Vi hade tur att han vaknade mysigt av vår skönsång och blev helt överlycklig att få paket på sängen. 
 
 
Vår present till honom var en egensydd tygspis. Så istället för att köpa en leksaksspis tog jag fram symaskinen och ett svart bomullstyg från gömmorna och började klura. Jag tänkte att man kunde göra ett överdrag till pallen som står i köket Där han ofta står och lagar mat tillsammans med oss. En överdragsspis är även lätt att städa undan ifall det behövs. 
 
 
Pallen är 34 x 34 cm så jag klippte ut en fyrkant med måtten 36 x 36 cm. Då är sömnsmån inräknad. Sen klippte jag ut en kant som ska hålla spisen på plats på pallen. Jag häftade lite och klippte den 16 cm bred och längden 36x4+2 cm sömnsmån=146 cm. 
 
 
Sen var det bara att sicksacka alla kanter. 
 
 
Kantens ena långsida fållade jag med dubbelt uppvik á 1,5 cm. 
 
 
Kantens kortsidor sydde jag ihop räta mot räta och nålade dit hela kanten på fyrkanten Räta mot räta.  
 
 
Sen var det bara att sy fast dem med raksöm. 
 
 
För att få rintigt runda plattor letade jag fram skålar och talrikar i lagom storlekar. Tre olika och ritade utmed dem med suddbar tygpenna. 
 
 
Perfekta runda cirklar. 
 
 
Till sist sydde jag en dekorsöm för en hållbar markering av hällens plattor. 
 
 
När jag visade vår son var den skulle sitta fattade han direkt vad det var och började leta efter sin kastrull, bunke, mm och började laga mat åt oss. Lyckan är total hos föräldrarna som gjort något som uppskattas. 
 
Egensydd, tygspis,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej