Fröpåsar

Digitalis
På sensommaren förra året gick jag runt i trädgården och samlade fröer från orange Jättevalmo, rosa och vit Digitalis och gammelrosa Akleja. 

Jättevalmo
Just dessa blommor är duktiga på att självså sig så egentligen behöver jag inte samla för att sätta till nästa säsongen, utan jag samlade så att jag ska kunna dela med mig. En liten rolig present att ge när man är bortbjuden eller till någon som har blivit med trädgård eller bara till någon man tycker om. 

Akleja
Än så länge har frökapslarna och föna legat på en bricka och väntat på vilja och tid att ta hand om dem. Den tiden har kommit och jag har hittat tre bra sätt att vika fina fröpåsar på.  

(null) 

Fröpåse nr. 1

(null)

Utgå från ett kvadratiskt papper. Vik det så att det bildar en triangel. 

(null)

Vik in ändarna så att pappret viks i tre delar. 

(null)

Stoppa in den ena kanten i den andra för att låssa påsen. 

(null)

(null)

Vik ner överkanten så att en bit sticker ut över underkanten. 

(null)

För att försluta påsen vik in den överskjutande delen av överkanten i glipan i botten på påsen. 

(null)

Fröpåse nr. 2

(null)

Börja med ett fyrkantigt papper. Vik det så att det bildar en trekant. 

(null)

Vik in högra kanten enligt bilden. 

(null)

Vik in vänstra kanten.

(null)

Vik ner överdelen. 

(null)

För att försluta vik in överdelen i den översta invikta fliken. 

(null)


(null)

Fröpåse nr. 3

(null)

Utgå från ett fyrkantigt papper och vik det på mitten enligt bild, rektangulärt eller kvadratisk. 

(null)

Vik upp långsidan med öppningen. 

(null)

Vik den en gång till. 

(null)

Vänd på pappret upp och ned och vik upp ändarna enligt bild. 

(null)

Vrid pappret och vik änden än gång till. 

(null)

Vik in änden under den vikta kanten för att försluta påsen. 

(null)

Gör lika dant med anta sidan för att få en helt försluten påse. 

Nu längtar jag verkligen till årets odlingssäsong. Jag hoppas kunna få större odlingsyta så jag kan få en större skörd. 



ta egna frön och vik fröpåsar, vika fröpåsar,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej