Många säger att i år är ett dåligt fruktår och till viss del kan jag hålla med om detta men till viss del inte. I vår trädgård bär vissa äppelträd jättemycket fruk och vissa nästan inget. Vårt ympade träd där vi får både Sävstaholm och Risäter är proppfullt med äpplen. Det är knappt jag hinner ta hand om fallfrukten. Jag hade egentligen velat att alla våra äporträtt var ympade så att varje träd hade två sorter. Då behöver man inte ha så många träd så man verkligen kan ta hand om all frukt. 
 
 
Men vad gör man då med sina äpplen mer än att äta dem som de är eller göra äppelkakor? Själv gör jag äppelmos för glatta livet. All fallfrukt blir till mos som vi sen har i gröten eller till ugnspannkakan. Något år gjorde vi äppelchutney men den blev inte så god som vår rabarberchutney så det blev inte fler gånger. Andra sätt att ta till vara är att torka frukten, baka bröd och muffins, åk till ett musteri och gör äppelmust eller ge bort dem. 
Förra året såg jag många som tog bild på korgar och lådor med äpplen som folk hade ställt ut för förbipasserande att ta. En helt underbar idé som jag gärna vill prova på min gata. Jag ska bara hitta ett lämpligt kärl att lägga äpplena i. 
 
 
Vill du veta hur jag gör mitt äppelmos har jag skrivit om det här. Jag använder inga tillsatser utan mitt mos är 100% äpple.
Vi ska nog ta och testa det där med att lämna in för mustning i år. Något än mos och kaka måste vi ju göra med äpplena i år.
 
ta till vara på äpplen, äppelmos, äppelskörd,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej