Hemmagjord lingonsylt

När det är skördetid är det mycket saftande och syltande man vill hinna med för att ta till vara på all mogen frukt och bär. Jag ska ärligt säga att för mig blev det inte så mycket gjort utan jag frös in så mycket jag kunde för att kunna göra senare. Något som blev syltat var lingon. 
I år blev det inga lingon plockade utan jag köpte faktiskt på torget. Att köpa redan rensade lingon känns så skönt, men också som om jag fuskat. 

(null)

Jag valde att göra lingonsylten med vitt ekologiskt socker som även är konserveringsmedlet. Det här är ett beprövat recept som alltid blir bra. Receptet är min mammas som jag modifierat lite genom att ta lite mindre socker. Jag experimenterar varje gång med hur lite socker man kan ha och sylten fortfarande håller sig länge. Tycker ofta det funkar bra att dra bort lite socker i de flesta recept. Ett tips jag rekommenderar er att testa. Glöm bara inte att göra en notering om hur mycket du tog bort så du vet till nästa gång. 

(null)

Grundreceptet:
1 kg lingon
1 dl vatten
6 dl socker (men jag tog 5 dl)

Koka bären tillsammans med sockret och vattnet i 15 min. Tag bort grytan från värmen, skumma av. Häll upp sylten i glasburkar och sätt genast på locket. Allt sätta på locket när burken sylten är varm kan bakom uppstå och detta gör att sylten håller sig fräsch längre. Förvar syltburkarna svalt. 

Syltförrådet i matkällaren

6 stycken rätt stora burkan blev det av mina inköpta lingon. Det borde absolut räcka till nästa säsong. 


Hemmagjord lingonsylt, lingonsylt, recept,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej