Odla gul lök i kruka

Varför inte odla gul lök i kruka, tänkte jag i somras. Påsen med sättlök jag köpte var inte ens till hälften tömd när jag jade satt det jag ville i min odlingslåda. Därför kom jag på idén om att försöka odla i kruka. Vad hade jag att förlora? Inget! 

(null)

6 stycken terakottakrukor blev hem till 6 stycken gula lökar. Löken växte bra, men sen efter ett tag glömde jag bort dem lite så de fick mindre vatten och mindre sol och 4 av lökarna vissnade bort. 

(null)

De två kvarvarande som även de såg lite trötta ut har jag nu tagit upp. 

Skörd av gul lök odlad i kruka

Två små söta gula lökar blev skörden. 
Jag är så glad att kunna konstatera att det faktiskt går att odla lök i kruka. Det går alltså att odla lök på till exempel balkongen. Hade jag skött dem bättre är jag nästan helt säker på att de skulle blivit större och fler. 
Nästa år kommer jag göra det igen och denna gången sköta dem lika bra som de i odlingslådan. 





Odla lök i kruka, gul lök, odla på balkongen,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej