(null)
Byxknä lagad med "tvättrådslapp"

Stora lagningshögen har drastisk minskat nu under ledigheten. Jag fick lust och nu är de flesta byxorna lagade. Innan jag började laga hann högen till och med att bli ännu större då sonen sliter hål på nästan alla byxor. Då sonen älskar bilar med mun och ögon hittade jag två fina lappar med sådan bil bak på insidan av linningen (där tvättrådslappen är) på ett par kalsonger och ett par byxor. Oj oj oj det blev hur bra som helst och sonen blev så nöjd. Tänk att man kan använda något som ändå inte syns till att göra sonen så glad och samtidigt laga ett hål. 

(null)
Laga tumme på stickadevantar

Mina älskade stickade fodrade tumvantar har varit trasiga i snart två år tror jag, men nu är de hela. Jag tror att min lagningshög växt sig så stor för att jag inte trott att jag kunnat laga dem. Jag har inte vågat laga dem för tänk om jag gör fel. Men efter att ha letat runt på nätet hur andra gör kände jag mig nu mogen att testa själv. 

(null)

Båda tummarna var trasiga och jag började med att tråckla runt hela hålet för att stoppa hålet att gå upp ännu mer. Sen var det dags att sy långa stygn med garnet över hålet som jag sen använde för att väva in garnet från sidorna fram och tillbaka tills att hålet är igensytt. Kanske inte det finaste men jag är löjligt nöjd och använder nu vantarna mest hela tiden.  
 
(null)

Då tummens undersida inte kommer bli beskådade av andra spelar det ju ingen roll hur det ser ut, bara det blir lagat. Hur man lagar kläder har förr gått i arv inom familjerna men nu när det är så billigt att köpa nytt har denna kunskap försvunnit bland geneman. 
Att lappa och laga sina kläder är ett sätt att minska konsumtionen och rädda vår jord. Vi kan inte fortsätta leva som om vi har 4 jordklot varje år utan älska de plagg du har och vårda och lag dem tills det inte går längre. 

(null)

Vår son har mest begagnade byxor och det gör att de flesta redan är slitna på knäna som sonen sen gör hål på. Därav många trasiga byxor i lagningshögen. Att sy fast lappar på smala byxben är inte det lättaste. Det gäller att ha tålamod och tungan rätt i mun. Detta har gjort att jag först nu när han har storlek 98-104 börjat laga. 

(null)

Jag började med att sy runt hålet för att det inte ska hå upp ännu mer.  Jag har valt att laga med jeanstyg från ett par kasserade byxor. 

(null)

Sen är det bara att börja sy. Stressa inte. Jag valde att använda ganska tät och bred sicksack. Två gånger sydde jag runt, men har man ännu tätare söm behövs nog bara ett varv. 

(null)
Insida på byxlagning

Jag satte faktiskt bara en lagningslapp på dessa byxor då det bara va hål på ett knä, men bara efter en användning var det hål på även andra knät. Nu sitter det två lappar. 

(null)

När jag var liten hade var och varannat barn lagningslappar på sina byxor, men nu förtiden lyser de med sin frånvaro. I min närhet är det bara vår son som har och jag är så stolt. 

(null)

Jag lagade även ett par mysbyxor i bomullsjearsy med jeanstyg. Jag använde samma teknik som med jeansen. 

(null)

Då byxtyget är så mjukt står jeanslagningarna ut lite, men oj så slitstarka de nu är. 

(null)

Annat som blev lagat var mannens byxor, tröja, mössa och några kalsonger, fler av sonens byxor, två påslakan, min klänning, dockkläder och sen fick sonens gosedocka lite mer plåster så hon av ålder får många självsprickor. 

Nu väntar några vita underlakan på att bli lagade. Då min vita tråd försvunnit har jag inte kunnat laga dem, men har nu fått vit tråd av min syster som hon inte kommer använda som jag istället kommer använda med kärlek och glädje. 

(null)

Det kliar i fingrarna så min förhoppning är att min stora lagningshög kommer att inom kort vara nästintill obefintlig. 

Jag hoppas jag med detta inlägg har inspirerat er att börja laga, lappa och älska era kläder. 


laga byxor, laga kläder, lappa och laga, ta till vara, Älska dina kläder,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej