(null)
Sju sorters kakor (utan vitt socker)

Det var verkligen längesen jag bakade kakor och jag har länge velat testa kladdkaketeceptet med svarta bönor som jag hittat för ett bra tag sedan. Detta för att jag inte var helt nöjd med det tidigare kladdkaksreceptet
Att ha ett gott recept på en kladdkaka anser jag SKA ingå i mina "sju sorters kakor". Hittills har jag samlat på mig fem goda recept: ett bra kanelbullerecept ett  småkakerecept (gaffelkaka med choklad och russin)  ett chokladbollsrecept, ett  smulpajsrecept, flera vaniljsåsrecept och nu ett ännu bättre kladdkaksrecept. 

Baka med och till barn

Det låter verkligen märkligt att ha svarta bönor i en kladdkaka, men som min son sa när vi mixade dem "det är det här som blir kletet".


(null)
Baka utan vitt socker

Du behöver:
Ca 400g kokta svarta bönor
1 dö havregryn
3 msk kakao
3 msk kokosolja, gärna med smak
1 tsk bakpulver
Lite mer än 1/2 dl agavesirap
4 msk grädde (av något slag)
1 dl hackade nötter

Börja med att sätta ugnen på 180 grader. Mixa de svarta bönorna och tillsätt resten av ingredienserna, förutom nötterna, till en slät smet. Blanda sist ner nöttern.
Smörj en form med kokosolja och bred sen ut smeten i formen. Grädda kakan i mitten av ugnen i minst 15 minuter. 

(null)
Kladdkaka med svarta bönor

  • För att göra kladdkakan ännu smarrigare bred ut smält choklad överst, gärna mörk choklad. 

  • (null)
    Kladdkaka med extra allt

  • Vill man gå ett steg till toppa den med hallon. Servera gärna med en gräddklick eller glass.

(null)

Fem kakrecept utan vitt socker är funna och jakten på resterande två fortsätter. Nästa gång ska jag testbaka ett recept på Hallongrottor. Även denna kaka är ett måste enligt mig, tror nämligen det är min favorit bland torra kakor. Men kommer det finnas några som kan mäta sig mot mammas...



Sju sorters kakor (utan vitt socker), del 3, baka utan vitt socker, kladdkaka, kladdkaka med svarta bönor, recept, utan vitt socker,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej